Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, organizează, în perioada 16 aprilie-11 mai 2025, expoziția Piese de identitate, a artistului Mircea Bochiș.
Vernisajul expoziției va avea loc miercuri, 16 aprilie 2025, de la ora 18.00. Cu această ocazie vor lua cuvântul Călin Dan, director al Muzeului Național de Artă Contemporană al României (MNAC), critic și istoric de artă, artist vizual, Cătălin Davidescu, critic de artă, Mircea Bochiș, artist vizual, și dr. Dan Breaz, curatorul expoziției.
Mircea Bochiș a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca în anul 1972 și s-a remarcat printr-o remarcabilă activitate națională și internațională. Începând din 1978 și până în prezent, activitatea sa include expoziții personale și colective din Italia (1984), Franța (1989), Polonia (1990), Belgia (1994), Spania (1996), Finlanda (2000), Fortaleza (Brazilia, 2004) sau Germania (2009). Artistul Mircea Bochiș a fost recompensat cu numeroase distincții, dintre care menționăm: premiul al doilea la Competiția Internațională de Acuarelă (Roma, Fundația Ghi, 1984), premiul al doilea la Concursul Internațional de Ex-libris, Fundația Tzedaka (Buenos Aires, 2002), Premiul Margareta Sterian (2002), Taller de Artes Plasticas Visuales et Investigation EL FAROL – Montevideo (Uruguay, 2003), Diploma de excelență a Primăriei Baia Mare pentru activități culturale (2014) etc. Mircea Bochiș practică, în aceeași măsură, pictura, sculptura monumentală, sculptura în bronz, gravura și filmul experimental.
Expoziția Piese de identitate a artistului Mircea Bochiș reprezintă prima sa expoziție personală de pictură la Cluj, de după 1972, anul finalizării studiilor. Expoziția sintetizează activitatea ultimilor zece ani, Mircea Bochiș prezentându-se publicului actual cu dezinvoltura unui artist care-și deschide atelierul oaspeților săi. Expoziția actuală meditează la acele sugestii pe care personalitatea artistului le-a sublimat, în timp, în opere de artă reprezentative. Astfel, din perspectiva unei viziuni artistice mature, mediul natural invită la un onirism subversiv, cu marcate accente expresioniste, atent ancorat în detalii realiste, dar ale cărui comentarii exprimăadesea conotații existențiale.
Piese de identitate cumulează abordări plastice și referințe tematice de pe întregul parcurs al creației artistului, exprimându-se plenar în aproape toate genurile clasice ale picturii. Aceste genuri, prin diferitele perspective pe care le deschid, intensifică ipostaza de construct intelectual a picturii, de regie inteligentă și seducătoare la nivelul perceptiv al receptării vizualului. Indiferent dacă vorbim despre peisaje, naturi statice, compoziții cu personaje sau chiar portrete compoziționale, niciunul dintre aceste genuri nu-și deconspiră integral misterul „poveștilor” sale. Toate reprezentările picturale sunt răspunsuri subiective pe care artistul le oferă ca răspuns la stimuli externi, relevanți în ordinea ficțiunii care-l „locuiește” pe însuși artistul Mircea Bochiș. Putem considera, în acest sens, că lucrările din selecția expozițională și, mai ales, personajele sale feminine exprimă felul în care se raportează artistul însuși la realitate. De aceea, picturile lui Mircea Bochiș nu sunt asemenea unor „camere” în care publicul este invitat să privească, ci, mai curând, sunt asemenea unor „camere” din care publicul însuși este privit, scrutat chiar, din perspectiva unor scenarii vizuale atent elaborate. Întâmplările pe care pictura sa ni le povestește sunt, așadar, despre artist, dar ele privesc, în egală măsură, condiția umană a publicului său.
Expoziţia Piese de identitate surprinde întoarcerea retrospectivă la grădina-refugiu, simbol al retragerii spirituale, dar şi la grădina deschisă, domesticită şi laică, cele două toposuri alternând sau fuzionând, pentru a configura un spaţiu dual. Viziunea artistului Mircea Bochiș sugerează înțelegerea acestui spațiu ca refugiu în faţa pragmatismului violent al lumii contemporane şi a efectelor sale spirituale.
Expoziția rămâne deschisă publicului spre vizitare până în data de 11 mai 2025, de miercuri până duminică inclusiv, în intervalul orar 10:00-17:00.
