Lucrări din patrimoniul muzeului (V)

Cornel Brudaşcu
Mai 10, 2020 - Mai 15, 2020

Cornel Brudaşcu în patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca

Cornel Brudașcu s-a născut în 28 ianuarie 1937 la Tusa, jud. Sălaj. A absolvit Institutul „Ion Andreescu”, Cluj-Napoca, promoția 1962. Pe perioada unui deceniu a fost profesor la Liceul de Artă din același oraș. Cornel Brudașcu a realizat numeroase expoziții personale atât în țară, cât și peste hotare, dintre care patru în Olanda și două în Statele Unite ale Americii. De asemenea, a avut numeroase participări la expoziții republicane, anuale din țară, care i-au consolidat recunoașterea artistică și l-au propulsat și mai mult în mediul expozițional internațional. În perioada anilor de debut, adică în anii 1970, Cornel Brudașcu s-a exprimat, asemenea majorității artiștilor, prin culori în ulei, pentru ca ulterior să recurgă la pictura în acryl. Dacă în perioada debutului era cunoscut mai ales ca pictor al florilor, mai târziu s-a făcut remarcat prin formule artistice accentuat înnoitoare, devenind un adept al hiperrealismului. Astfel, Cornel Brudașcu a devenit un creator aparte, care a transpus pe pânză ipostazele vieții cotidiene, făcând apel la formule vizuale de mare originalitate.

Aria largă a gândirii sale artistice și capacitatea deosebită de a aborda genuri, subiecte plastice și tehnici extrem de diverse, i-au recomandat lucrările pentru a face parte din expoziții care au reflectat atât asupra tradiției, cât și asupra dimensiunii avangardiste a creației vizuale. Lucrări cum sunt „Avram Iancu” (1961) și „Constantin Brâncuși” (1976) au putut fi admirate, recent, în expoziția cu lucrări din patrimoniul muzeului, intitulată „Tradiții active” (14.11.2018-3.02.2019), care a avut loc la Muzeul de Artă Cluj-Napoca. În lucrarea de pictură „Tineri pe şantier” (1972), care se află, de asemenea, în patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, se pot observa câteva dintre caracteristicile care au consacrat creaţia artistului Cornel Brudaşcu la nivel mondial. Acurateţea reprezentării şi precizia observaţiei se conjugă cu opţiunea artistului pentru registrul cromatic intens. Calitatea deosebită a acestei lucrări a reprezentat un argument semnificativ pentru a itinera patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca în expoziţii internaționale de prestigiu, cum a fost cea de-a X-a Bienală de la Gwangju (Coreea de Sud, 5.09-9.11.2014), intitulată „Burning Down the House” sau „The World Goes Pop” (17.09.2015-24.01.2016), organizată de către Tate Modern.  (dr. Dan Breaz)