Lucrări din patrimoniul muzeului (IV)

Hans Eder, Kolomeea
Mai 05, 2020 - Mai 15, 2020

Hans Eder, Kolomeea

Formația de pictor a lui Hans Eder (1883-1955) începe prin frecventarea atelierelor lui Arthur Coulin, Fritz Miklos, Ernst Köhlbrandt. Desăvârșirea studiilor artistice (între 1903-1908) are loc la Școala de pictură a lui Hugo von Habermann din München. Stagiul la Paris în Școala-atelier „La Palette” a lui Lucien Simon contribuie la dezvoltarea interesului său pentru culoare, alături de structurarea imaginii, după cutuma müncheneză a epocii. Studiază și în Belgia la Bruges, între 1910-1911. Înființează împreună cu Felix Horta o „Școală de artă” la Viena, iar în 1920 îl găsim profesor de desen la Salzburg. După aceste perioade lungi de studiu în străinătate la școli de artă, dar și în muzee sau expoziții de artă, unde surprinde multe din frământările epocii de la „Jugendstil” la „expresionism” se decide în favoarea unei atitudini responsabile față de existență, prin mutarea atenției spre valorile universului interior, care devine prioritate față de realitatea observabilă. Artistul devine mai sensibil, confruntat cu realitățile îngrozitoare ale războiului. De altfel, asistăm, și în epocă, la o violentă afirmare a artei expresioniste; teme sociale, conștiințe singulare angajate împotriva iraționalității, împotriva durerii, duc la imagini plastice declarat expresioniste; sunt anii în care luptă prin imagine mari artiști ca: Barlach, Kollwitz, Grosz etc. 

Lucrarea din 1915, Kolomeea, este o operă de referință din creația lui Hans Eder, dar și reprezentativă pentru expresionismul militant din România. Pasta este densă, neliniștită, construiește în forță formele care se înlănțuie parcă într-un tumult straniu, corolar al spaimei și angoasei războiului. Universul lui Hans Eder cuprinde și alte motive, portrete, peisaje, naturi statice – dar pretutindeni pensulația năvalnică, puterea expresiv dramatică a tușei, antrenează întreaga imagine, reușind să introducă o notă expresionistă stranie chiar și în cele mai obișnuite motive. Creația autentică a lui Hans Eder a contribuit la dezvoltarea filonului expresionist al artei din România. (Maria Rus Bojan)