Expoziție personală Dumitru Ivan

Vernisaj: 9 octombrie, ora 18
Octombrie 09, 2025 - Octombrie 19, 2025

Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, vă invită să vizitați, în perioada 9-19 octombrie 2025, expoziția personală a artistului Dumitru Ivan. Deschiderea oficială va avea loc joi, 9 octombrie 2025, de la ora 18. Curator: Iakob Attila.

Cele șase decenii de activitate artistică ale lui Dumitru Ivan sunt metaforele unei vieții petrecute pe cele două maluri ale Atlanticului, unde creația sa artistică a devenit nu numai mesagerul unui spirit complex, ci și simbolul unei călătorii de viață. Născut la Sighișoara, cu studii făcute la București, cu activitate didactică desfășurată la Cluj, membru al comunității din New York, Dumitru Ivan devine un observator fin al evoluțiilor artistice și culturale din Lumea Veche și din cea Nouă. Ca tânăr absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, întră în contact cu lumea artiștilor plastici din România regimului comunist și își începe activitatea într-un spațiu care îi va defini expresivitatea artistică, dar care îl va împinge și spre a alege calea exilului, ca mulți artiști ai vremii. În cele două decenii și jumătate petrecute în spațiul artistic românesc, lucrările lui devin cunoscute, iar participarea la expoziții de grup sau organizarea de expoziții personale îi confirmă nu numai talentul, ci și validitatea perspectivei artistice. La Titograd, Berlin, Tel Aviv, Moscova sau Bruxelles, lucrările lui sunt prezente în cadrul diverselor expoziții de grup, permițând publicului european să îl cunoască. Expozițiile personale din Cluj, Budapesta, Heildelberg, Strajitza, Balcic devin testamente ale unor prezențe memorabile pentru iubitorii de artă și pentru criticii care îi laudă nu numai agilitatea stilistică, ci și profunzimea cromatică, însoțită de o complexitate a formelor transpuse pe pânză sau hârtie. 

Drumul peste Atlantic îi va deschide noi orizonturi și provocări. Peisajul social din Statele Unite reprezintă o nouă experiență, însă evoluția artistică nu suferă de pe urma acestei schimbări, ba mai mult, devine una mai profundă și ancorată în două lumi, unde evoluțiile artistice se mișcă cu viteze diverse. Nu se observă o ruptură cu trecutul, ci mai mult o consolidare a crezului artistic și a dorinței de a păstra valorile și spiritul într-un spațiu marcat de o libertate de expresie mai mare decât cea cunoscută înainte. 

Astfel Dumitru Ivan devine un pelerin între două continente, două culturi și două geografii ale artei diferite, dar, în oarecare măsură, conectate. Vechile teme abordate devin elementele unui patrimoniu personal, iar noile abordări devin timbrul unui timp marcat de eterna schimbare. Circul sau Vestigiile dacice, în oarecare măsură, sunt cicluri de lucrări care devin elemente descriptive ale unei societăți marcate de trecut și de o stare de spirit interpretabilă prin mai multe dimensiuni și argumente personale, dar extensibilă la nivel universal. Ele sunt și teme care descriu nu doar o stare creativă, ci și una socială, unde elementul central devine reprezentativ social și individual. Natura statică, Florile și Peisajele sunt cicluri care deschid calea spre un joc de forme și culori, care, cu timpul, devin embleme ale creativității lui Dumitru Ivan. Lumea peisajului devine pentru artist un spațiu al jocului cu formele și culorile puternice și expresive. Suprafața de lucru se transformă într-un loc unde echilibru cromatic și de forme este în armonie, iar mesajul devine parte integrantă a creației. Spontaneitatea este aici elementul central al lucrărilor, care, prin naturalețea abordării, se transformă în mesageri tăcuți ai unor lumi reale și imaginare. 

În contrast cu aceste lucrări, le regăsim pe cele din ciclurile Trup feminin și Dans. Dinamica și vitalitatea personajelor din aceste lucrări sunt mărturii ale unei viziuni unde omul nu este subiectul unei lumi nemișcate, ci al uneia dinamice. Această lume, în oarecare măsură, este și o reflexie a drumului parcurs pe harta fizică a lumii de artist. Trupul feminin devine și el un element al tematicilor abordate de artist, unde dinamismul devine elementul central al unei prezentări tematice, care se transformă în marca artistică a lui Dumitru Ivan. Expoziția din 2025, organizată la Muzeul de Artă din Cluj, abordează această temă într-o formă reprezentativă pentru artist. Lucrările prezente pe simezele sălilor de expoziție ne introduc într-o lume a formelor anatomice feminine aflate la granița unei expresii simbolice și a unui realism dinamic accentuat și bazată pe transpunerea unor dinamici ale mișcării corpului, care sugerează nu numai vitalitate, ci și seninătate. Corpul feminin devine, prin aceste lucrări, nu numai un element al unei expresivității artistice, ci și un mesager al unei viziuni care pendulează între dorința de a arăta dinamism și de a oferi o oarecare învăluire în mister. Acesta devine mai mult un instrument firav al unor sentimente și mai puțin o prezentare brută a unei realități fizice. Vizitatorul se transformă într-un călător pe un drum unde intuiția devine principala armă a sa, iar lucrarea reprezintă instrumentul de interacțiune nu numai cu publicul, ci și cu ununivers al simbolurilor și evoluțiilor personale. Culorile vii, liniile clare și dinamismul mișcărilor sunt astfel un complex de elemente care marchează lucrările și le transformă în structuri complexe ale unei interacțiuni artist-public, puternice și autentice.