Expoziţia
Atinge Simte Priveşte

Vernisaj: 4 aprilie 2012, ora 11.00

4 aprilie – 15 aprilie 2012

Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituţie de cultură aflată în subordinea Consiliului Judeţean Cluj, în colaborare cu Liceul pentru Deficienţi de Vedere anunţă vernisajul expoziţiei “ATINGE SIMTE PRIVEŞTE” , miercuri 4 aprilie 2012, ora 11.00, în sălile de expoziţii temporare ale Muzeului de Artă Cluj-Napoca, din Piaţa Unirii nr. 30.

Actuala expoziţie este rezultatul unor activităţi din cadrul unui Proiect de parteneriat încheiat între cele două instituţii, proiect axat pe direcţii prioritare ale activităţilor specifice de pedagogie muzeală, de integrare şi educaţie a elevilor cu deficienţe de vedere pentru includerea acestor elevi printre vizitatorii activi ai muzeului. Obiectivele urmărite prin colaborarea dintre cele două instituţii sunt: accesibilizarea persoanelor cu deficienţe vizuale la Expoziţia Permanentă a Muzeului de Artă Cluj-Napoca, creşterea nivelului cultural prin completarea educaţiei artistice al acestor elevi şi integrarea socială a lor în viaţa cultural-artistică a oraşului.

Derularea acestui proiect, ce se află în desfăşurare începând cu anul 2009, s-a realizat cu sprijinul studenţilor secţiei Pedagogia Artelor din cadrul Universităţii de Artă şi Design Cluj-Napoca, coordonaţi de conf. univ. dr. Ioana Antoniu, lector univ. dr. Mihaela Gorcea, cadru didactic asociat dr. Cristina Metea. Elevii cu deficienţe vizuale din clasele IV-XII, coordonaţi de prof. Elena-Daniela Bodea, în atelierele liceului, ale secţiei  Pedagogia artelor - UAD, sau în cadrul atelierului de creaţie din cadrul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, au fost implicaţi şi stimulaţi să realizeze lucrări de pictură, lucrări tactile, transpuneri tactile-replici ale picturilor: Călăreţul albastru de Hans Mattis-Teutsch, Natură statică de Alexandru Ciucurencu, aflate în patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, reprezentări inedite ale unor lucrări vizionate în cadrul unor expoziţii temporare.

Au fost explorate astfel spontaneități instinctive, afective în crearea unor lucrări plastice cu intenţia de a-l face pe tânăr să obţină încredere în propriile trăirei, abilităţi motrice. În acelaşi sens a fost stimulată creativitatea, s-a propus un limbaj inedit de comunicare prin cunoaşterea unor tehnici plastice cât mai variate de exprimare artistică: colaj textil amestecat (combinat, mixat) cu materiale neconvenţionale, lut, au fost stimulate percepţii şi s-a încurajat înţelegerea, adaptatea şi redarea unui propriu sistem de reprezentare a unor simbolistici, personalizându-se astfel fiecare lucrare.