Lansare de carte. Matei Vișniec. „Trilogia balcanică”

Migraaaanți sau suntem prea mulți în aceeași barcă

Vineri, 7 octombrie 2016, ora 16:00

Sala Tonitza

Evenimentul se va desfășura în prezența autorului și a distinșilor invitați, Ion Pop și Mihail Mănuțiu.

„Piesele reunite în acest volum au în comun cel puţin un lucru: sunt hrănite toate patru, în mod abundent, din materia pe care o tratez zilnic în calitate de jurnalist, dar şi din angoasele acestei meserii. Este limpede că în adâncul meu, după 25 de ani de jurnalism, s-a produs o scindare profundă. Jurnalistul care locuieşte în mine a devenit cam pesimist şi îşi spune că umanitatea a deraiat, că omul rămâne profund iraţional, că progresul are chip de himeră şi că marea specialitate a omenirii este aceea de a repeta sistematic greşelile trecutului (eventual cu accente din ce în ce mai grave). Scriitorul din mine continuă însă să creadă în om, în capacitatea sa de a construi edificii morale luminoase, în puterea sa de a-şi depăşi limitele şi de a se ridica spre civilizaţie, în capacitatea sa de a-şi conştientiza contradicţiile şi de a ieşi învingător din lupta cu el însuşi. Iată deci cum trăiesc cei doi în adâncul meu, două personaje de fapt, poate două măşti (nu este teatrul simbolizat de o mască tristă şi de una veselă?). Poate oare teatrul să contribuie la înţelegea unor astfel de evenimente care pregătesc profilul economic, etnic şi cultural al secolului următor? Personal sunt convins că literatura ne poate oferi răspunsuri mult mai nuanţate decât toate celelalte discipline ale spiritului când vine vorba despre enigma numită om.“ (Matei VIŞNIEC)

MATEI VIŞNIEC s-a născut în 1956 la Rădăuţi, în Bucovina, oraş fabulos, tăiat în două (cu tot cu cimitir) de o cale ferată pe care toată lumea o recunoaşte acum ca fiind axa de simetrie a lumii. A scris poezie încă din copilărie, a debutat în revista „Luceafărul” în 1972 şi apoi în volum în 1980. A studiat filozofia la Bucureşti, a devenit membru fondator al „Cenaclului de luni”, s-a remarcat ca dramaturg chiar şi când piesele îi erau interzise. A crezut în rezistenţa culturală, în forţa cuvântului, în capacitatea literaturii de a capta mai bine decât orice altă disciplină contradicţiile din noi şi din lumea în care trăim. Din 1987 trăieşte la Paris şi scrie teatru în franceză. De atunci numele său s-a aflat pe afişe în peste 30 de ţări. Din 1990 lucrează ca jurnalist la Radio France Internationale. În Franţa piesele sale sunt editate la Actes-Sud Papiers, Lansman, L'Harmattan, Espace d'un Instant. Între două ţări, între două culturi, între limba română şi cea franceză, Matei Vişniec circulă, trece de la un gen literar la altul, caută şi experimentează cuvântul sub semnul unui ideal care ţine de sens şi de irepetabilitate.

Apariţii editoriale recente în România:

– la Editura Cartea Românească: „Păianjenul în rană” (teatru), 2007; „Groapa din tavan” (teatru), 2007; „Omul pubelă &Femeia ca un câmp de luptă” (teatru), 2007; „Cafeneaua Pas-Parol” (roman), 2008; „Sindromul de panică în Oraşul Luminilor” (roman), 2009; „Domnul K. eliberat” (roman), 2010; „La masă cu Marx” (poezie), 2011.

– la Editura Paralela 45: „Oraşul cu un singur locuitor” (antologie de poezie), 2005; „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte” (teatru), 2005; „Omul cu o singură aripă” (teatru), 2006; „Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal” (teatru), 2007; „Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu” (teatru), 2008; „Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt & Femeia ţintă şi cei zece amanţi” (teatru), 2008; „Occident Express & Despre senzaţia de elasti citate când păşim peste cadavre” (teatru), 2009; „Omul din cerc” (antologie de teatru scurt), 2011.

– la Editura Humanitas: „Maşinăria Cehov & Despre fragili tatea pescăruşilor împăiaţi” (teatru), 2008. | visniec.com

Sursa documentară: www.humanitas.ro